On the Other Side

Oorlogen mogen dan begonnen en beëindigd worden door politieke leiders, het zijn de volkeren die uiteindelijk moeten vergeven en doorleven. Dat ondervindt ook thuisverpleegster Vesna, de bekoelde zestiger die 20 jaar na het ontvluchten van Servië nog dagelijks kampt met de hoofden en harten van mensen. Ze is neergestreken in Zagreb, Kroatië, tijdens de Balkanoorlog het land van de vijand, maar nu officieel veilig gebied.

De intrige begint wanneer Vesna na jaren radiostilte telefoontjes krijgt van een man die beweert haar echtgenoot te zijn. Wie is deze Zarko en waarom belt hij nu ineens? Er is iets gebeurd, Vesna heeft er in geen jaren over gepraat en nu komt het weer op allerlei onverwachte manieren haar leven binnen. Vesna staat al jaren op survival-modus, maar nu begint haar gesloten aura scheurtjes te vertonen.

Maar Vesna is niet de enige die nog een appeltje te schillen heeft met Zarko. Er zijn praktische vragen, morele vragen, onbegrip, woede, en door de beladen afwezigheid van de man zelf mag Vesna ermee omgaan. Het waren verwarrende tijden in de Balkanoorlog – buren en vrienden konden opeens vijanden worden, zonder dat je precies kon zeggen waarom.

De film bouwt de onderhuidse spanning langzaam op. Rouw drijft mensen tot vreemde daden, en daarom lijkt veel van Vesna’s belevingswereld schijn. Waarom kan haar dochter maar geen baan vinden? Is het modelgezin van haar zoon echt zo idyllisch als het lijkt? Zijn de Kroaten haar werkelijk zo vergevingsgezind als ze te horen krijgt? Wil Zarko haar echt zo graag weer zien? Of is alles … net een beetje anders? Het vernuftige script weet alles precies zo te draaien dat het schijnbaar eenvoudige verhaal de toeschouwer verbluft en tot overpeinzen aanzet.

Oorlog haalt het slechtste in mensen naar boven – maar is daarmee iemands menselijkheid verdwenen? Mag je nog praten met een man die vele andere, abstracte levens verwoest heeft? On the Other Side bedient zich van de suggestie van het contrast: huiselijke taferelen zoals schoonmaken en verzorgen botsen met de geheimzinnige gruwelijkheden van een zogenaamd voorbije oorlog. Familieleden kunnen niet ontsnappen aan volkswoede in dit spannende psychologische drama.

Geschreven door Bastiaan Loopstra

Bastiaan

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s