120 battements par minute

Begin jaren tachtig verschijnen de eerste verontrustende berichten over de opkomst van een nieuwe, mysterieuze ziekte die zich voornamelijk lijkt te manifesteren onder homoseksuelen. De medische wereld staat op zijn kop: ze weten niet wat ze aan moeten met het onbekende, zeer verwoestende en zich snel verspreidende virus. Ze bestempelen de ziekte eerst als GRID: Gay Related Immune Deficiency, en later, als de groep van patiënten omvangrijker blijkt te zijn, als aids: Acquired Immune Deficiency Syndrome. Goede medicijnen zijn er niet, sociale stigma’s des te meer. Na de eerste ophef over het virus heerst er tien jaar later vooral onverschilligheid: hiv en aids zijn “homoziektes” en besmetting is je eigen schuld. 120 battements par minute, ook wel bekend als 120 Beats per Minute of 120 BPM, vertelt het verhaal van een groep jonge aids-activisten in de jaren negentig in Parijs.

Onder het adagium SILENCE = MORT gaat actiegroep ACT UP Paris de politieke strijd tegen het maatschappelijk zwijgen over aids aan. De overheid weigert aids te erkennen als het gigantische maatschappelijke probleem dat het is, de farmaceutische industrie investeert niet in onderzoek en medicijnen, voorlichting over preventie is er amper. Wekelijks vergaderen de leden van ACT UP in een schoollokaal waar met duidelijke regels ellenlange debatten gevoerd worden over de vraag waar harde acties nodig zijn en waar het gesprek aangegaan moet worden. Ze stormen middelbare schoolklassen binnen om condooms uit te delen, bekogelen farmaceutische bedrijven met ballonnen vol nepbloed en organiseren politieke begrafenissen voor de slachtoffers van aids door hun as uit te strooien over het chique buffet van bijeenkomsten van ziektekostenverzekeraars.

“Leven met aids is een oorlog, een oorlog onzichtbaar voor de ogen van anderen.” 120 battements par minute laat zien dat de jongeren niet alleen een politieke, maar ook een persoonlijke strijd voeren tegen de allesverwoestende ziekte. Het effect van aids op het lichaam wordt op geen enkele manier verbloemd. De bijwerkingen van de minimaal werkende medicijnen worden benadrukt, maar ook het verdriet en de woede over het lijden en sterven van vrienden en geliefden. De angst van hiv-positieven voor de voortgang van hun ziekte is in ieders ogen te lezen. Daarnaast zien we het effect van aids op het aftakelende lichaam van Sean, één van de leiders van ACT UP, en uiteindelijk het effect van de ziekte op zijn levenloze lichaam.

ACT UP Paris is niet alleen een militante actiegroep, maar fungeert onbedoeld ook als supportgroep voor iedereen die geconfronteerd wordt met de ellende van aids en hiv. Men zorgt voor elkaar, wisselt ervaringen uit, en doet er alles aan om het gevoel van eenzaam lijden weg te nemen. De gezamenlijke strijd mondt uit in hechte vriendschappen en liefdes. De opbloeiende liefde tussen Sean, seropositief, en Nathan, seronegatief, maakt 120 battements par minute behalve politiek ook ontzettend intiem, zonder sentimenteel te worden.

120 battements par minute schept een niets verhullend beeld van de gevoerde politieke strijd tegen de maatschappelijke onverschilligheid jegens een ziekte die zoveel levens verwoest. Het visueel maken van lichamelijke ongemakken wordt niet geschroomd, de woede en het geweld in protestacties wordt niet verhuld. Bovendien is het regisseur Robin Campillo gelukt om van zijn 120 battements par minute méér te maken dan een kritisch manifest tegen de sociale stigma’s van aids – door de intieme weergave van emoties, vriendschappen en liefde kan deze film niet anders dan diep raken.

Ga 120 battements par minute (vanaf 28 september) zien in Rialto, laat het aangrijpende verhaal bezinken, en vraag je dan af waarom er voor dit virus, waar sinds het begin van de epidemie 35 miljoen mensen aan gestorven zijn, vandaag de dag nog steeds geen effectief vaccin ontwikkeld is.

Geschreven door Hannah van Kolfschooten

Hannah van Kolfschooten

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s