Een wankel huwelijk, een geheime affaire en de verdwijning van een kind. Herkenbare elementen voor een thriller. A Wolf at the Door daarentegen is alles behalve de standaard thriller. Het speelfilm debuut van de Braziliaanse regisseur Fernando Coimbra draait rond de verdwijning van Clara, de dochter van Bernardo (Milhem Cortaz) en Sylvia (Fabiula Nascimento) die door een vreemde is opgehaald van school. De minnares van Bernardo, Rosa (Leandra Leal), wordt al snel verdacht. Nadat alle drie een ander verhaal hebben verteld, biecht Rosa onder druk van de rechercheur de waarheid op.
Het verhaal wordt neergezet als een thriller rondom een ontvoering, je zou dus verwachten dat het plot vooral om de ontvoering van Clara zou draaien. Integendeel. De focus ligt op overspel en de onvoorziene – soms gevaarlijke gevolgen – hiervan. Het merendeel van de film lijkt te draaien om de affaire tussen Rosa en Bernardo. Dit begint onschuldig, maar verandert langzamerhand in een obsessieve relatie. Halverwege het verhaal vergeet je haast de verdwijning, want het desbetreffende kind komt nauwelijks ter sprake. De affaire van Rosa en Bernardo wordt daarentegen heel expliciet in beeld gebracht.
De film speelt zich af in Rio de Janeiro, maar het verhaal had zich overal kunnen afspelen. De nadruk ligt vooral op de personages en niet op de omgeving. Het is duidelijk dat de regisseur ons mee wil nemen in de benauwende wereld van de karakters. Door het gebruik van veel close-ups en intens sounddesign lijken we ons tijdens de film soms in dezelfde ruimte als de karakters te begeven.
Naarmate het verhaal vordert zou je Rosa steeds meer in een slachtofferrol kunnen plaatsen en blijkt Bernardo ook niet de persoon te zijn wie we dachten. Op een intelligente manier slagen de regisseur en Leandra Leal met haar pakkende performance als Rosa erin om haar personage zó in beeld te brengen dat we begrip opbrengen voor haar acties.
A Wolf at the Door is een geslaagd filmdebuut van regisseur Coimbra. Ondanks het onderwerp, wat niet meer origineel is in de filmwereld, vertelt hij dit ‘bekende’ verhaal op een originele wijze. De film is spannend, aangrijpend en laat je naderhand wellicht met morele dilemma’s achter. Zeker het kijken waard!
~ Stella van Meersbergen