Carol

Carol is de verfilming van het boek The Price of Salt. Dit boek werd in 1952 geschreven door Patricia Highsmith onder een pseudoniem, vanwege de gevoeligheid van het thema. In de film volgen we de jonge, slanke Therese Belivet (Rooney Mara) met haar grote blauwe ogen, tegenover de volwassen, robuuste Carol Aird (Cate Blanchett) met haar knalrode lippenstift en exquisiete kledingstijl. Ze komen beide uit een totaal verschillend milieu maar zijn samen verwikkeld in een modern kat en muis spel. Hierbij lijkt Therese de rol van het kwetsbare hertje te hebben tegenover het gretige roofdier Carol, maar dit blijkt een te eenzijdige benadering. De machtspositie wisselt namelijk steeds.

Vanaf de eerste ontmoeting van Therese en Carol wordt de toon meteen gezet. Het is kerst, Carol is een groot warenhuis opzoek naar een geschikt cadeau voor haar dochter. Therese is werkzaam als verkoopster. Wanneer de twee elkaar aankijken is het meteen raak. De passie spat van het scherm af en van het begin tot eind wordt deze spanningsboog ook niet meer doorbroken. Carol en Therese worden naar elkaar toegetrokken als twee magneten, een verboden liefde. De film speelt zich af in de jaren ’50, toen lesbische gevoelens nog erg afwijkend en ongepast waren. Daarbij heeft Therese een vriend en is Carol verwikkeld in een scheiding van haar bezitterige man met wie ze ook een dochter heeft.

Wie de film echt wil begrijpen, moet tussen de regels door lezen. Er wordt eigenlijk weinig gezegd, maar daardoor betekenen de woorden die wel worden gesproken des te meer. Elk woord, elke aarzeling, trilling van de stem of intonatie kan verraden wat zich eigenlijk afspeelt tussen de twee. Hier moeten Therese en Carol telkens voorzichtig aftasten en uitproberen waar de grenzen liggen. Als Carol’s man echter toch lucht krijgt van wat er speelt tussen de twee zet hij alles op alles om Carol’s leven zo moeilijk mogelijk te maken. Dit alles onder het mom ‘Als ik haar niet kan hebben, dan mag zij haar dochter niet hebben!’ De ontmoetingen tussen Carol en haar man zorgen voor een soort extra verhaallijn, waardoor de film naar een hoger niveau getild wordt.

Carol is genomineerd voor vele prijzen en dat is in mijn optiek zeer begrijpelijk. Er kan namelijk wel gesteld worden dat Carol dé kerstfilm van dit jaar is. De film heeft alle ingrediënten die je van een klassieke kerstfilm zou verwachten (romantiek, een prachtige sfeervolle setting en een sterrencast), waardoor het resultaat er ook zeker mag zijn. Daarbij is Carol erg origineel door haar wellicht toch enigszins controversiële thema (het homohuwelijk werd per slot van rekening pas begin dit jaar alle staten van Amerika mogelijk en erkend), met karakters waar je van gaat houden.

Geschreven door Annelies Bontjes

Annelies Bontjes

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s